Чинне законодавство України не встановлює обов'язкових
вимог щодо порядку формування територіальних громад, їх реєстрації, фіксованого
членства і забороняє будь-які обмеження права громадян України на участь у
місцевому самоврядуванні залежно від їх раси, кольору шкіри, політичних,
релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження,
майнового стану, терміну проживання на відповідній території, за мовними чи
іншими ознаками. У навчальному посібнику «Комунальне право України» територіальна
громада порівнюється з таким суб'єктом права, як громадська організація, їх
загальними ознаками називають добровільність і самодіяльний характер. Автори
посібника також звертають увагу на їх відмінність: факт існування
територіальних громад визначила держава в законодавчому акті, а громадські
організації створюються і набувають необхідної організаційності по волі своїх
членів.
Проаналізувавши різні підходи, можна виокремити такі
основні ознаки територіальної громади:
1) територіальна
— проживання жителів у просторових межах, у межах певної
адміністративно-територіальної одиниці — село, селище, місто;
2) інтегративна
— територіальна громада виникає з моменту створення
адміністративно-територіальної одиниці на основі об'єднання жителів, які
мешкають на відповідній території;
3) інтелектуальна
— в основі конституювання територіальної громади лежать спільні інтереси
жителів, які мають специфічний характер і виявляються у вигляді широкого
спектра системних індивідуально-територіальних зв'язків (основний об'єкт
діяльності територіальної громади — питання місцевого значення);
4) номінаційна
— територіальна громада обирає органи місцевого самоврядування (депутатів,
сільського, селищного, міського голову);
5) майнова —
територіальна громада є суб'єктом права комунальної власності (їй належать
рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні
ресурси);
6) фіскальна
— до бюджету територіальної громади сплачуються податки і збори згідно з
Конституцією (ст. 67) і законами України.
Територіальній громаді надано право вирішувати питання
місцевого значення. Чинне законодавство України не містить поняття «питання
місцевого значення», не зазначено критерії, які мають бути покладені в основу
розмежування питань місцевого, регіонального і державного значення. Європейська
Хартія місцевого самоврядування з цього приводу зазначає, що здійснення
публічних повноважень, як правило, повинно переважно покладатися на органи
влади найбільш близькі до громадян. Надання будь-яких з цих повноважень іншому
органу влади має проводитись з урахуванням обсягу і природи поставленого
завдання, а також вимог ефективності й економії. При визначенні компетенції
територіальної громади необхідно враховувати такі міркування: а) система
суб'єктів місцевого самоврядування знаходиться найближче до громадян, які
мешкають на відповідній території, тому можуть швидко, конкретно, практично
просто з організаційної позиції і з найменшими витратами вирішити велику
частину питань, що постають; б) розмежовуючи предмети відання, необхідно керуватись
принципом «субсидіарності», суть якого у тому, що система визначення «питань
місцевого значення» повинна будуватись знизу, управлінські повноваження можуть
передаватись органам державної виконавчої влади чи органам самоврядування
іншого рівня тільки у тих випадках, коли ці питання можуть бути вирішені ними
краще. Філософською підвалиною принципу субсидіарності можна вважати слова папи
Пія XI з його енцикліки 1931 року: «Цей найсерйозніший принцип соціальної
філософії не повинен бути ані змінений, ані послаблений: так само як
можливості, що можуть використовуватись з власної ініціативи і власними силами,
не повинні відбиратись у людей та передаватись громаді, так само буде
несправедливим і порушить суспільний порядок, якщо у менших угруповань буде
відібрано та передано ширшим громадам вищого рангу функції, з якими вони могли
б впоратись і самі. Природною метою будь-якого соціального втручання є
допомогти членам суспільства, а не руйнувати чи адсорбувати їх».
А. А. Коваленко стверджує, що територіальна громада
виступає як центральний суб'єкт місцевого самоврядування, котрий має природне
право на самостійне вирішення питань місцевого життя в межах Конституції і
законів. Юридична природа територіальної громади двоєдина: громада має природні
права і водночас позитивні права та несе юридичну відповідальність за їх
реалізацію. С. Злобін і А. Гель пропонують межі повноважень територіальних
громад зробити похідними від прав і свобод громадян, яким у правовій державі
дозволено робити все, що не заборонено законом.
Територіальна громада має загальну (універсальну)
компетенцію, саме її Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні»
називає основним носієм функцій і повноважень місцевого самоврядування. До
виключної компетенції територіальної громади належить вирішення питання про
об'єднання територіальних громад сусідніх сіл в одну територіальну громаду, про
вихід із складу сільської громади, дострокове припинення повноважень сільської,
селищної, міської, районної в місті ради, сільського, селищного, міського
голови. Рішення про об'єднання територіальних громад сусідніх сіл в одну
територіальну громаду є наданням згоди на створення спільних органів місцевого
самоврядування, формування спільного бюджету, об'єднання комунального майна. Це
сприяє укрупненню територіальних громад у сільській місцевості. У містах з
районним поділом територіальні громади районів у містах діють як суб'єкти права
власності.
Формою вирішення територіальною громадою шляхом
прямого волевиявлення питань місцевого значення є місцевий референдум,
предметом якого може бути будь-яке питання, віднесене Конституцією та іншими
законами України до відання місцевого самоврядування. Між тим норма,
передбачена ч. З ст. 6 Закону України «Про всеукраїнський та місцеві
референдуми», згідно з якою на місцеві референдуми не виносяться питання про
скасування законних рішень органів місцевого самоврядування, зводить нанівець
права територіальних громад у вирішенні ключових питань місцевого значення.
Тому доцільно було б передбачити правило, за яким остаточне вирішення питань
місцевого значення має належати територіальним громадам як первинним суб'єктам
місцевого самоврядування. Особливу роль вони повинні відігравати також і в
розв'язанні можливих конфліктів між представницькими органами місцевого самоврядування,
з одного боку, та їх виконавчими органами і сільськими, селищними, міськими
головами — з другого.
Територіальна громада в Україні як інститут лише
формується. У рамках територіальної громади, якій надано автономію, громадяни
країни мають реальну можливість самостійно будувати собі життя, не сподіваючись
на чиюсь допомогу і на доброго керівника держави. Західні фахівці справедливо
зазначають, що межі місцевих влад є своєрідними фортечними мурами для захисту
від соціально-економічних конфліктів у національному масштабі.
Немає коментарів:
Дописати коментар