З прийняттям у 1996 році Конституції України, а потім
і Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» змінились акценти в
регулюванні місцевого самоврядування. Головним і первинним суб'єктом у системі
місцевого самоврядування стала територіальна громада. У цьому плані Конституція
України пішла дещо далі від Європейської Хартії про місцеве самоврядування, яка
трактує місцеве самоврядування як право і реальну здатність органів місцевого
самоврядування регламентувати значну частину державних справ і керувати нею,
діючи в межах закону, під свою відповідальність і в інтересах місцевого
населення.
Закріплення в Конституції України первинним суб'єктом
місцевого самоврядування територіальної громади відповідає не тільки
сформованій міжнародній практиці, але й історичним традиціям українського
народу. Общини (верв і віче) були центрами громадського самоврядування в
Київській Русі. Верв — територіальна селянська община, яка захищала своїх
членів, представляла їх інтереси у відносинах з державною владою, феодалами,
іншими общинами. Віче — збори дорослого, вільного населення міст, яке
скликалось для вирішення найважливіших питань.
Розвиток торгівлі висунув потребу не лише охорони від
зовнішніх ворогів, захисту свободи і незалежності від місцевих феодалів, а й
внутрішньої самоорганізації та самоуправління. Економічний розвиток обумовлює
становлення вільних громад, самоврядність яких виникає і розвивається шляхом
надання містам окремих грамот-привілеїв. Вважаючи недосконалими місцеві
порядки, німці-колоністи у густонаселених місцях свого проживання запроваджують
торговельно-промислові традиції та звичаї, а згодом — норми Магдебурзького
права. Рецепція Магдебурзького права дійшла до українських міст у формі
партикулярного права, що надавалося шляхом привілейних грамот. III Литовський
Статут поділяв міста на привілейовані і непривілейовані. Жителі міста
об'єднувалися в цехи: лікарів, аптекарів, адвокатів, музикантів, ремісників.
Очолювали цехи виборні цехмістри. Цех мав свій статут, суд, свої свята, ікони і
знамена. Цехове керівництво слідкувало за якістю продукції своїх членів. Справи
про порушення статуту, правил цехової дисципліни розглядалися цеховими судами.
У XV ст. на українських землях формується нова
соціальна група населення — козацтво, вони створили і нову організацію —
громаду. Кожний, хто прибував на козацькі землі, вважався вільним від
кріпосного права, отримував рівні з іншими права користування землею і
промислами, право брати участь у самоврядуванні. Запорозька Січ складалася з 38
куренів, які мали широкі права. Вищим органом самоврядування Запорозької Січі
була військова рада. У раді могли брати участь усі січові козаки — від
військової старшини до простої «сіроми». Ліквідація Запорозької Січі в 1775
році та скасування в 1781 році полково-сотенного
адміністративно-територіального поділу території практично остаточно зруйнували
національну систему органів місцевого самоврядування. Також знищувалися
традиційна єдність і суверенність української громади, що базувалися на
звичаєвому праві, відображеному в Литовському Статуті, який було скасовано
царським указом у 1842 році.
Грамота на права і вигоди містам Російської імперії
від 21 квітня 1785 року дала можливість міським жителям збиратися і складати
«общество градское», яке користувалось правами і вигодами: обирало міського
голову, бургомістрів і ратманів (членів магістрату), їм дозволялось складати
скарбницю своїми добровільними внесками і використовувати її за спільною
згодою. Сільське самоврядування регулювалося «Положением о сельском состоянии»,
в якому спеціальний розділ був присвячений формуванню сільських громад та
волостей і врядуванню.
М. Грушевський у брошурі «Хто такі українці і чого
вони хочуть?» писав: «Щоб не було ніякої тісноти від власті людям, щоб вона не
коверзувала людьми, не накидала їм своєї волі, не має бути іншої власті, тільки
з вибору народного. У проекті Конституції Української Народної Республіки систему
місцевого самоврядування становили землі, волості й громади, а їх відносини з
державою регулювались таким чином: «Не порушуючи єдиної своєї власті, УНР надає
своїм землям, волостям і громадам права широкого самоврядування, дотримуючись
принципу децентралізації». Радам і Управам громад, волостей і земель «належить
єдина безпосередня місцева влада: міністри УНР тільки контролюють і координують
їх діяльність, безпосередньо і через визначених ними урядовців, не втручаючись
до справ, тим Радам і Управам призначених, а всякі спори в цих справах рішає
Суд Української Народної Республіки». До компетенції Ради Народних Міністрів
входили лише ті питання, які залишаються поза межами установ місцевої
самоуправи або стосуються УНР в цілому.
Здавалося б, дореволюційні традиції місцевого
самоврядування повинні були отримати свій розвиток у практиці державного
будівництва за радянських часів. Адже соціалістична революція, за К. Марксом,
знаменує собою процес зворотного поглинання державної влади суспільством, а в
організації місцевого самоврядування найбільш яскраво виражається ідея
наближення влади до народу. Проте ідея місцевого самоврядування, що припускає
суттєву децентралізацію влади, самостійність органів самоврядування, вступила в
протиріччя з практичними завданнями держави пролетарської диктатури, яка є за
своєю природою централізованою державою. Після жовтня 1917 року земське
самоврядування було скасовано як підмогу буржуазного суспільства, що відживає.
У наукових дослідженнях радянських часів концепцію місцевого самоврядування
вважали плодом буржуазної державознавчої науки, неприйнятної для
соціалістичного суспільства з його формою організації державної влади в центрі
і на місцях, побудованій за принципом її єдності і неподільності.
Немає коментарів:
Дописати коментар