У науці конституційного права
народовладдя визначається як належність влади народові. Нормативне закріплення
народовладдя в державі ще не означає реальної влади народу. Народовладдя може
мати формальний зміст, якщо у чинному законодавстві не буде визначено чіткого
механізму його реалізації. Конституція України визнає народ носієм суверенітету
і єдиним джерелом влади в Україні. Український народ здійснює владу
безпосередньо, через органи державної влади і органи місцевого самоврядування
(ч. 2 ст. 5 Конституції України).
Народовладдя є вираженням
демократії.
Народовладдя реалізується
через безпосередню (пряму) демократію і представницьку (непряму) демократію.
Відповідно до ст. 69
Конституції України народне волевиявлення здійснюється через вибори, референдум
та інші форми безпосередньої демократії. Український народ або його частина
здійснюють владу безпосередньо на загальнодержавних і місцевих виборах, всеукраїнських
і місцевих референдумах, мітингах, демонстраціях, зборах громадян, через
народні ініціативи тощо.
Пряме народовладдя
здійснюється із суверенної волі українського народу в інтересах всього
суспільства, незалежно від того, на якому рівні - місцевому чи
загальнодержавному - реалізується Його воля. Відтак цінність безпосередньої
(прямої) демократії не змінюється залежно від того, чи вона реалізується на
всій території України (всеукраїнський референдум), чи тільки в межах певної її
територіальної частини (місцевий референдум).
Народовладдя здійснюється на
основі конституційних норм та принципів, які дістали нормативне закріплення у
Конституції України, базовому законодавстві про вибори та референдуми. Так,
основні форми прямого народовладдя закріплені у статтях 70-71 (вибори) та у
статтях 72 - 74 (референдуми) Конституції України. Є й інші важливі форми
безпосередньої демократії, наприклад, збір підписів з вимогою проведення
всенародного референдуму, збір підписів на підтримку кандидата на пост глави держави
та ін.
Сферою виключної компетенції
українського народу є його право визначати і змінювати конституційний лад в
Україні. Таке право є невід'ємним від народу, тому не може бути узурповане
державою, її органами або посадовими особами (ч. З ст. 5 Конституції України).
Завдяки інституту
безпосередньої демократії громадяни держави беруть участь у вирішенні важливих
питань загальнодержавного і місцевого значення, здійснюють безпосередню владну
діяльність, формують органи державної влади, заповнюють вакантні виборні
посади, зокрема пост глави держави.
Безпосередня демократія є
важливим механізмом реалізації громадянами своїх конституційних прав і свобод,
особливо політичних.
Усе це визначає демократію як
найбільш яскравий прояв народовладдя, який опосередковує поступальний розвиток
і утвердження громадянського суспільства і правової держави.
Через вибори як одну з форм
прямої демократії реалізується установча функція українського народу, зміст
якої вбачається у формуванні органів публічної влади: Президента України,
Верховної Ради України, органів місцевого самоврядування (сільських, селищних,
районних, районних у містах, обласних рад).
Через інститут референдуму,
який є формою прямої демократії, український народ реалізує власне
волевиявлення у сфері реалізації свого суверенного права визначати і змінювати
форму державного правління, вирішувати питання територіальних змін тощо.
Представницька (непряма)
демократія - це здійснення влади народом опосередковано, тобто через своїх
представників у владних структурах. Об'єктивізація представницької демократії
здійснюється через первинні органи державної влади та органи місцевого
самоврядування, які представляють інтереси українського народу. Первинними
органами державної влади є ті органи, які безпосередньо обираються (формуються)
громадянами України. До них належать: парламент - Верховна Рада України, глава
держави - Президент України. Органи місцевого самоврядування не належать до
системи органів державної влади, проте є важливим інститутом представницької
демократії.
Участь громадян у здійсненні
судової влади відбувається через інститут народних засідателів та присяжних (ч.
4 ст. 124 Конституції України). Народовладдя реалізується Українською державою
через усю систему її органів - законодавчих, виконавчих, судових, правоохоронних,
контрольно-наглядових, а також систему самоврядних органів.
В юриспруденції предметом
тривалої дискусії є питання щодо визначення переваг чи недоліків двох форм
народовладдя - представницької і безпосередньої. Зокрема, французькі
просвітителі XVIII сторіччя стверджували, що закони можуть набирати чинності за
умови безпосереднього їх прийняття народом. Французький учений
Д. Дідро наголошував: "Не
може бути іншого справжнього законодавця, окрім народу".
Сьогодні як
конституційно-правова теорія, так і практика не заперечують можливості
прийняття законів громадянами держави. Конституції ряду держав світу прийняті
безпосередньо народом, зокрема в Сенегалі (1963 р.), Камеруні (1972 р.),
Російській Федерації (1993 р.) та інших. У деяких кантонах Швейцарії і донині
практикується прийняття народом частини поточних законів. Ряд учених
обґрунтовує переваги представницької демократії. Як стверджує правник М.В.
Цвік, обмеженість прямої демократії вбачається у неможливості при її
застосуванні всебічного, детального, організованого обговорення тих чи інших
питань, що можливо для представницьких органів, рішення яких мають можливість
бути значно обґрунтованішими .
До представницьких органів
державної влади мають обиратися професіонали, які, як писав Г. Єллінек у праці
"Загальне вчення про державу", виражаючи інтереси різних соціальних
груп, здатні подолати розбіжності і прийти до єдиного рішення . Дійсно,
представницька демократія буде мати сенс за умови, якщо органи державної влади
становитимуть патріотично налаштовані професіонали, здатні зміцнити авторитет
держави у світі, сприяти економічному, соціальному і духовному збагаченню
України.
Грецький філософ Антісфен,
який жив у IV сторіччі до н.е., запропонував Народним зборам Афін прийняти
постанову: "Вважати віслюків конями". Громадяни афінського полісу
сприйняли цю пропозицію як нісенітницю. І тоді мудрий Антісфен вигукнув:
"Але ж ви простим голосуванням робите із невігласів - полководців".
Таким чином, і представницька,
і безпосередня форми демократії мають свої переваги і недоліки, проте тільки
змістовне їх поєднання дасть можливість якнайповніше реалізувати принцип
народовладдя в державі.
Немає коментарів:
Дописати коментар