Слід сказати,
що й тепер, як і в грудні 1991 p., коли було проголошено незалежність України,
тривога людей, суспільства загалом не зменшилася. Спроби виправдати припущені
помилки та кризову ситуацію тяжкою спадщиною чи труднощами перехідного періоду
вже не сприймаються. Демократія має стверджуватися через гідні дії та вчинки.
Держава після прийняття Конституції України й становлення владних структур
повинна довести, що вона спроможна здійснювати результативну соціальну
політику, створити відповідні умови розвитку громадянського суспільства.
Вивчення
сучасного стану громадянського суспільства в Україні свідчить про ймовірність
кількох сценаріїв його розвитку.
Перший.
Згортання громадянського суспільства й реставрація в тому чи тому вигляді
тоталітарного режиму. Другий. Консервація на тривалий час наявного стану речей
і, відповідно, авторитарних методів управління. Третій. Поступовий еволюційний
розвиток і зміцнення громадянського суспільства. Останній сценарій є найбільш
вірогідний. Проте не можна виключати й імовірності двох перших.
Утвердження
громадянського суспільства в країнах, що стали на шлях республіканського
розвитку із міцною владою територіальних громад, — справа непроста й тривала.
Дж. Кін зазначав, що народження та відродження громадянського суспільства
завжди пов'язане з небезпеками. Воно дарує свободу деспотам та демократам
рівною мірою. Незріле громадянське суспільство може перетворитись на поле
битви, на якому, завдяки правам і свободам, лисиці насолоджуються свободою
полювання на курей.
Еволюційний
шлях розвитку громадянського суспільства в Україні передбачає використання
наявних передумов, свого роду ресурсів, спрямованих на утвердження
громадянського суспільства. Йдеться, насамперед, про Основний Закон держави.
Конституція України законодавчо закріплює права і свободи, якими володіє кожен
громадянин держави та які держава йому гарантує. Відповідна стаття розділу І
Конституції України стверджує: «Людина, її життя і здоров'я, честь і гідність,
недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю». І
далі: «Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов'язком
держави». «Права, свободи та обов'язки людини і громадянина» — таку назву має
Розділ ІІ Основного Закону держави. У 53 статтях цього розділу визначено найважливіші
конституційні права та свободи громадян України. Серед них право на вільний
розвиток своєї особистості, невід'ємне право на життя, право на свободу та
особисту недоторканність, право на свободу думки і слова, на вільне вираження
своїх поглядів і переконань, право на свободу об'єднання у політичні партії та
громадські організації для здійснення й захисту своїх прав і свобод та
задоволення політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів,
право брати участь в управлінні державними справами, вільно обирати і бути
обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
Важливе значення мають також конституційні норми стосовно власності, трудової
та підприємницької діяльності, соціального забезпечення, охорони здоров'я,
виховання, освіти, релігійної сфери та сім'ї.
Говорячи про
перешкоди у здійсненні конституційно закріплених громадянських прав і свобод,
треба мати на увазі суттєвий розрив між офіційно задекларованим і реально
існуючим порядком їх здійснення.
Наступним
ресурсом, що сприяє еволюційному становленню громадянського суспільства в
Україні є накопичений населенням за роки незалежності досвід громадянської
самодіяльності, активного вираження й захисту своїх інтересів. На наш погляд, на сучасному етапі
в Україні відбувається зародження
процесу формування основних структур громадянського суспільства –
територіальних громад.
Їхня головна
функція, яка безпосередньо стосується громадянського суспільства, полягає в
артикуляції інтересів членів громади та її групи інтересів. До груп інтересів
належать об'єднання підприємців, професійні спілки, товариства споживачів,
благодійні товариства. У міру створення інфраструктури ринку з'являються
відповідні бізнесові спілки та асоціації.
Скоріше забутим, а не новим соціальним інститутом для України є місцеві
органи самоврядування. Згідно з правовими актами важливими ознаками будь-якого
органу місцевого самоврядування є його правова, організаційна та фінансова
автономія. Відповідно до Закону України, місцеве самоврядування — це
гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади —
жителів села чи жителів кількох сіл, селища та міста — самостійно вирішувати
питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. Значущість
місцевого самоврядування полягає в тому, що воно забезпечує оптимальне
поєднання загальнодержавних інтересів та інтересів кожної місцевої спільноти й
виконує функцію впливового інституту громадянського суспільства.
Оцінюючи
діяльність структур громадянського суспільства, можна стверджувати, що у них є
достатній потенціал, який дозволяє громадянам брати участь у процесі ухвалення
політичних рішень із життєво важливих питань та здійснювати контроль за їх
реалізацією. Проте реальний вплив громадських організацій на політичній арені
все ще незначний, а їхні можливості обмежені.
Подальший розвиток громадянського суспільства в Україні залежить від розв'язання низки непростих проблем.
Подальший розвиток громадянського суспільства в Україні залежить від розв'язання низки непростих проблем.
Одна з них —
удосконалення відносин між державою і суспільством, владою та громадянами. За
роки незалежності в Україні не вдалося створити ситуацію, за якої більшість її
громадян почувалися б активними суб'єктами політики, а не її пасивними
об'єктами. Громадянське суспільство в Україні поки що не заявило про себе як
центр ваги, з яким мусили б рахуватися владні структури, не стало воно й
противагою владі.
Влада — одна з
фундаментальних засад суспільства. Вона існує скрізь, де є усталені об'єднання
людей: у сім'ї, виробничих колективах, різних організаціях і закладах, у
державі. Влада — це здатність системи забезпечити виконання її елементами
прийнятих зобов'язань, спрямованих на реалізацію колективних цілей. Влада може
бути визначена як реалізація поставленої мети, казав Бертран Рассел.
Влада,
політична влада — це здатність і можливість однієї особи, групи людей
здійснювати визначальний вплив на політичну діяльність і політичну поведінку
громадян і об'єднань за допомогою різноманітних засобів — волі, авторитету,
права, насильства. Суть політичної влади визначають її функції: формування
політичної системи суспільства; управління справами суспільства й держави;
створення відповідного типу правління, режиму й, зрештою, державно-політичного
ладу суспільства.
Як відомо,
політична влада ширша за змістом, ніж державна влада, оскільки порівняно
самостійне значення мають стосунки влади з громадськими об'єднаннями, з
політичними партіями, громадянами, зокрема під час виборів, інших масових
акцій. Важливим компонентом політичної влади є культура влади — форма
соціальних відносин, які полягають в обмеженні примусу й переході до
застосування в управлінні авторитету та традицій. Культура влади базується на
законі й авторитеті громадян, на правовій ідеї.
Двадцяте
століття знаменувало себе переходом усіх західноєвропейських держав до
практичної реалізації ідеї поділу влади відповідно до власних можливостей,
політичних цілей та історичних традицій. Поділ влади — провідний механізм
функціонування всіх видів політичної і неполітичної влади, характерна для
демократичної держави система функціонування влади, згідно з якою законодавча,
виконавча й судова влада здійснюються різними людьми. Тільки узгодження дій
усіх трьох гілок влади спроможне забезпечити функціонування та стабільний
розвиток держави. Принцип розподілу функцій влади невіддільний від визнання
єдності державної влади, джерелом якої є народ.
На сучасному
етапі для українського народу сильна влада є нагальною потребою. Сила
демократичної влади (а перспектива лише за такою владою) значною мірою
ґрунтується на довірі народу, його активній, зацікавленій участі у здійсненні державної
політики. Для здобуття такої довіри, поряд з іншими передумовами, визначальними
є дії самої держави, її владних структур, які мають бути етично мотивовані.
Йдеться про якісні зміни самої держави й характеру її відносин із індивідами,
які тепер — зрілі, самостійні в своїх судженнях і діях громадяни. Держава не є
замінником моралі, вона продовжує, доповнює її.
Остаточний
вихід із глибокої економічної кризи, у якій до останнього часу перебуває
держава, можливий лише на шляху поглиблення демократії, активного залучення
матеріального та інтелектуального потенціалу країни. Для цього народ, як
суверен всієї влади в державі, повинен мати організаційні структури для
реалізації власної владної волі. Наявність розвиненої галузі територіальних
громад у її сучасних формах безпосередньої та представницької функції є вирішальним у незворотності процесу побудови громадянського суспільства з
міцним контролем виконавчих органів влади.
Сильною влада територіальних громад може бути за
наявності відповідних ресурсів. Діяльність громадян на підтримку своєї влади є
вирішальним соціальним ресурсом демократичної держави. В Україні поки що цього
не сталося. Штучно створено й узаконено унікальну (навіть за світовими
стандартами) спекулятивну та кримінальну буржуазію. За кордон вивозяться
сировина й матеріали, там же розміщується набутий на обкраданні власного народу
капітал. Кримінальна й напівкримінальна
буржуазія лізе (і не безуспішно) до влади. Люди працьовиті, енергійні, високої
культури й інтелекту, які переймаються честю та благом країни, залишилися без
правової підтримки й належної винагороди за сумлінну працю. Це знижує довіру
громадян до влади.
Головним
ресурсом влади громадянського суспільства є не нагромадження (і не загарбання) речей,
грошей, земель, а високорозвинене матеріальне й духовне виробництво. Адже
зрозуміло, що доки держава не забезпечить себе достатньо міцним і надійним
економічним базисом, доти будь-які розрахунки на здійснення сильної,
авторитетної внутрішньої і зовнішньої політики залишатимуться утопічними. І ефективне управління такими ресурсами на місцях якраз і є одна
із функцій територіальної громади.
Соціальна
структура українського суспільства на сучасному етапі характеризується
наявністю чотирьох соціальних прошарків: верхній (реальний владний прошарок,
який виступає в ролі основного суб'єкта перетворень); середній (середні
підприємці, менеджери середніх і невеликих підприємств, середня ланка владних
структур, найбільш кваліфіковані інженерно-технічні фахівці. Цей прошарок є або
може бути соціальним підґрунтям політичних і економічних перетворень); базовий
(охоплює дві третини суспільства, має середній професійно-кваліфікаційний
потенціал і відносно обмежені трудові можливості); нижній (в основному люди
похилого віку, а також ті, хто не має професії та зайнятий малокваліфікованою
працею). І, нарешті, «соціальне дно» (напівкримінальні елементи, бомжі).
Зародковий
стан, у якому перебуває середній прошарок, боротьба за виживання
найчисельнішого базового прошарку, який найближчим часом не може розширити
рамки середнього класу, залишає відкритою проблему формування масової
соціальної бази демократії та громадянського суспільства в Україні.
В умовах
подолання тенденції зубожіння, наявного й прихованого безробіття, незадовільної
оплати праці та її невчасна виплата, низьких пенсій, кризи системи охорони
здоров'я, корупції практично в усіх сферах соціальний захист населення, обстою-вання
його соціальних прав є центральною проблемою становлення громадянського
суспільства в Україні. І тут на перешкоді може стати якраз розгалужена система
територіальних громад місцевого самоврядування та їх об’єднань.
Немає коментарів:
Дописати коментар